با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ کیفیت بالای تعلیم و تربیت مانع مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود
زیارت عاشورا

خبرگزاری پانا+

به نقل از پانا:رییس آموزش و پرورش بهبهان در سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور خالی شدن تدریجی روستاها را یکی از مشکلات پیش روی کشور دانست و گفت: اگر ما کیفیت آموزش در روستاها را بالا ببریم جمعیت در آنجا می ماند.

به نقل از پانا:رییس آموزش و پرورش بهبهان در سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور خالی شدن تدریجی روستاها را یکی از مشکلات پیش روی کشور دانست و گفت: اگر ما کیفیت آموزش در روستاها را بالا ببریم جمعیت در آنجا می ماند.

شکرالله ویسی درخصوص اهمیت تشکیل این اجلاس اظهار داشت: با توجه به اینکه مدیران آموزش و پرورش کل کشور در این اجلاس شرکت می کنند، نقاط قوت و ضعف نظام تعلیم و تربیت در این نشست ها بررسی می شود. علاوه بر آن با توجه به اینکه مسئولان عالیرتبه نظام از جمله رییس جمهور، رییس مجلس، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با مسئولان آموزش و پرورش ملاقات می کنند، هم منویات نظام به آموزش و پرورش منتقل می شود و هم با تشکیل کارگروه هایی هم به مسائل موجود فعلی و هم به نقد عملکرد سالهای گذشته پرداخته می شود و این فرصت را در اختیار ما می گذارد تا اهداف و برنامه های آموزش و پرورش را برای اجرایی شدن در مهرماه آماده کنیم.

ویسی افزود: قبل از تشکیل این اجلاس در مردادماه امسال، جلساتی در سطح استان ها تشکیل شد؛ به این ترتیب که ما ابتدا نظرها و ایده های مسئولان آموزش و پرورش را در سطح شهرستان ها جمع آوری کردیم، سپس آن را به سطح استانی انتقال دادیم و نهایتا این ایده ها در جلسه ای که در اردوگاه شهید باهنر تهران تشکیل شد مطرح شدند تا از این طریق به جمع بندی منسجمی در خصوص آرا و نظرهای قابل طرح در اجلاس تهران برسیم.

وی درخصوص نتایج عملی اجلاس سال گذشته اظهار داشت: حوزه تعلیم و تربیت و فرهنگ حوزه گسترده ای است که ایجاد تغییر در آن نیازمند عزمی ملی است. قطعا همه دستگاه های کشور باید کمک کنند تا آموزش و پرورش بتواند در راستای اهدافش گام بردارد. به هرحال وقتی ما رویکرد شهرستان ها را در برنامه های آموزش و پرورش و مسائل توسعه ای که در این وزارتخانه دنبال می شود طرح می کنیم، مسئولان با نگاه بهتری می توانند مسائل را رصد کنند و آن را در برنامه ها بیاورند، ولی تغییرات بزرگ زمان می طلبند. آموزش و پرورش ما نگاه ویژه تری نسبت به قبل میخواست و این روند باید ادامه پیدا کند.

رییس آموزش و پرورش بهبهان در زمینه نتایج عملی اجلاس گذشته گفت: مثلا امسال ما در بحث افزایش مشارکت های مردمی، که از رویکردهای مهم دولت فعلی است، خیلی موفق بودیم. همچنین در زمینه تجهیز مدارس و هوشمندسازی بسیار خوب عمل کردیم و حتی در مدارس روستایی هم بحث هوشمندسازی را پیاده کردیم.

وی ضمن ابراز خوشبینی به برگزاری چنین اجلاس هایی پیشنهاد کرد در این نشست ها الگوهای موفق جهانی معرفی شوند و مورد بررسی قرار گیرند و افزود: به نظرم سیاست های جدید باید با هماهنگی نیروهای صف و ستاد به اجرا گذاشته شود؛ یعنی وقتی محور فعالیت ما دانش آموز است، ما ابتدا باید دانش آموز، خاستگاه او و نیازهایش را ببینیم، این نیازها را در صف بررسی و رصد کنیم، سپس آن را به ستاد منتقل کنیم تا از طریق دستورالعمل های موضوعه به آن پاسخ داده شود.

ویسی در پاسخ به این پرسش که "به نظر شما کدام یک از مسائل مبتلابه آموزش و پرورش برای طرح در اجلاس امسال اولویت دارند؟" اظهار داشت: ما اوایل انقلاب اسلامی جمعیت روستایی مان حدود 70 تا 75 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می داد و شهرها هم 25 تا 30 درصد را در خود جای می دادن؛ در حالی که الان برعکس شده و به تدریج روستاهای ما از جمعیت خالی می شوند. الان روستایی در حوزه ما وجود دارد با جمعیت دانش آموزی 12 نفر. حتی به گفته وزیر محترم، ما روستاهایی با جمعیت دانش آموزی یک یا دو نفر داریم. اگر ما کیفیت آموزش در روستاها را بالا ببریم جمعیت در آنجا می ماند در غیر صورت همچنان شاهد کاهش جمعیت روستایی و مهاجرتشان به شهرها خواهیم بود.

وی افزود الان دو عامل مهم بهداشت و آموزش و پرورش مهم ترین عامل مهاجرت روستاییان به شهرها هستند. وقتی خانواده ها می بینند فرزندشان باید در کنکور سراسری با دانش آموزی که در شمال تهران تحصیل می کند رقابت کند قطعا می خواهند چاره ای برای کم کردن این فاصله بیندیشند و چنین است که به شهرها مهاجرت می کنند. ما با بالا بردن کیفیت آموزشی می توانیم از این هجوم به شهرها پیشگیری کنیم.

رییس آموزش و پرورش بهبهان یکی دیگر از موضوعات مهم آموزش پرورش را مسئله پیش دبستانی در روستاها اعلام کرد و گفت: در بعضی از روستاها جمعیت آنقدر پایین است که مبلغ 25 هزارتومان دریافتی از خانواده ها نمی تواند پاسخگوی هزینه ها و حتی دستمزد مربی باشد، بنابراین ما در این زمینه هم نیازمند توجه خاص هستیم و خوشبختانه در سال 93 پیشرفت قابل ملاحظه ای در این زمینه داشتیم. ما حتی برای روستاهایی که هفت-هشت نفر جمعیت دانش آموزی دارند کلاس پیش دبستانی میگذاریم. امروز بالای 80 درصد بچه های ما قبل از ورود به پایه اول ابتدایی به پیش دبستانی می روند.

ویسی خاطرنشان کرد: اجلاس پیش رو تعاملی که میان مسئولان وزارتخانه، نیروهای ستادی و مدیران آموزش و پرورش شکل میگیرد می تواند این رابطه را نزدیک تر کند و قوانین و دستورالعمل هایی که وضع می شود می تواند بسیار کابردی تر و با توجه به شرایط بومی و اقلیمی مناسب تر باشد. در اجلاس جدید ما امیدواریم بتوانیم رویکرد استانی و بومی به مناطق داشته باشیم و نیروهای ستادی اختیارات بیشتری به ما محول کنند.

وی در همین خصوص به ویژگی های اقلیمی استان خوزستان اشاره کرد و گفت: قطعا مدارس ما باید به علت گرمای هوا و نزدیکی به خلیج فارس و نیز پشت سر گذاشتن جنگ تحمیلی امکانات ویژه تری نسبت به مدارس مناطق معتدل داشته باشند. ما هشت سال پس از جنگ فقط تلاش کردیم خود را به وضع قبل از جنگ برسانیم، یعنی 16 سال از بقیه مناطق عقب تریم. همچنین ما باید هزینه های بیشتری صرف مقابله با گرما، رطوبت و فرسایش کنیم. من خوشبینم که در همین نشست ها صدای ما به گوش مسئولان وزارتخانه می رسد که آنها هم رویکرد بسیار مثبتی در این زمینه دارند.

ویسی در پایان درخصوص سیاست های حوزه فعالیت های پرورشی و فرهنگی اظهار داشت: در حوزه فرهنگی پرورشی هرچه سیاست های ما هماهنگ تر باشند ما موفق تریم. مثلا برای انتقال مفاهیمی چون ایثار یا عدالت را به دانش آموز منتقل کنیم باید آن منش را در خانواده در جامعه هم داشته باشیم. ما نباید تعلیم و تربیت را فقط مربوط آموزش و پرورش بدانیم. سه رکن خانواده، مدرسه و اجتماع باید هماهنگ باشند و در این زمینه همه دستگاه ها باید همکاری کنند تا ما نتیجه بهتری بگیریم.



با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 14 مرداد 1394برچسب:, | 17:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |